Muziek recensies

Gaat de hitparade van ABBA door met “Voyage” ?

Gaat de hitparade van ABBA door met "Voyage" ?

ABBA, de fijn geslepen Zweedse diamant die in de jaren 70 hit na hit wist te produceren. Na de scheidingen binnen de popgroep heeft ABBA nog een tijdje door gesudderd maar kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het helaas niet meer werkte. Maar na 40 jaar is het eindelijk weer raak, het nieuwe album genaamd “Voyage” is een 37 minuten durende uitstap terug naar memory lane van de jaren ‘70.

Ondanks de decennialange onderbreking van de band hebben ze de iconische ABBA-sound niet verloren. Nadat de single “Ring Ring” 8 weken in de Nederlandse top 40 heeft gestaan kwam ABBA met de megahit “Waterloo” waarmee ze de winst van het Eurovisiesongfestival in 1974 mee naar zweden namen. En de rest geschiedde.

Op “Voyage” brengt ABBA een hommage aan hun klassiekers. Het kerstige “Little Things” heeft dezelfde sentimentaliteit als het als “Slipping Through My Fingers”, terwijl het onheilspellende “Keep An Eye On Dan” naar buiten treedt met een pianomelodie die bijna identiek is aan de melodie die wordt gebruikt in “SOS”.

Net als ABBA’s vorige werk vindt het “Voyage” een prima balans tussen rustgevende ballads en energieke pop-anthems. Sommige nummers zijn een mix van beide. De title track “Don’t Shut Me Down” heeft een dromerig, uptempo en energiek randje en is als het ware de échte ABBA sound die je van ABBA gewend bent. Het is net zo aanstekelijk als “Mama Mia” en “Dancing Queen” en is een echte meezinger.

Een van de bepalende kenmerken van het album is de diversiteit van verschillende nummers. Het nummer “Bumblebee” doet denken aan een volkslied vanwege de hoge fluitmelodie terwijl de band langzaam inspringt op de melodie.

Wat deze nieuwe release zo uitzonderlijk maakt is ABBA’s weigering om haar kenmerkende geluid in te ruilen voor een moderner geluid. Hoewel het kwartet wat kritiek heeft gekregen voor hun verouderde geluid, zou het dwaas zijn om het wiel opnieuw uit te vinden. Maar voor diegene die verlangen naar mee authentieke ABBA muziek raden wij aan om de plaatjes van vroeger nog eens af te stoffen, die komen dichterbij de kern van ABBA dan hun nieuw geproduceerde plaat “Voyage”.

Eindbeoordeling: 3.7/5
3.7/5

Geef een antwoord