Muziek recensies

Wegzwijmelen in ruim 50 minuten Chill-out Dance

Nadat de dansvloeren alweer ruim twee jaar gesloten zijn, zijn we op zoek naar hét perfecte album om zwoele zomeravonden door te brengen. Loungen in de tuin met het nieuwe studioalbum van Bonobo is geen straf. Zijn nieuwe plaat “Fragments” komt vijf jaar na zijn laatste album.

“Fragments” is de ideale plaat om de kracht van muziek te waarderen. Het is uitmuntend in elkaar gezet en wanneer de plaat in chronologische volgorde wordt afgespeeld is het puur genieten. De electronische soundscapes roepen natuurlijke en organische beelden op waardoor je jezelf in de buitenlucht waant. Een escape van de ontbering van het alledaagse leven is de emotie die de leidraad is van deze plaat.

De tracklist opent met het nummer “Polyghost”. Dit nummer bevat prachtig harpwerk waardoor je jezelf waant op een onbewoond eiland. Vooral kijkende naar de albumhoes is dit het gevoel wat Bonobo je probeert te geven. “Polyghost” wordt opgevolgd door het energieke “Shadows”. Met dromerige vocalen van Jordan Rakei die je kunt kennen van zijn nummer “Ottolenghi” versmelt het nummer zich tot een perfect uitgevoerde productie met als basis een baslijntje en een snaar arpeggio.

Het nummer “Rosewood” vangt de intensiteit van het gehele album. Deze track op het album waarderen wij het meest vanwege het hoge “chill” gehalte. Het wegzwijmelen in de tuin op een hete zomeravond geeft dit nummer extra veel kracht. Het album wordt vervolgd met het nummer “Otomo” waar de ware aard van Bonobo naar boven komt: IDM (Intelligent dance music). Het nummer geeft een elektronisch muzieklandschap weer wat veelzijdig is, dynamisch en waar een structuur van verweven elementen naar boven komt. “Elysian, “Closer” en “Age of Phase” worden ingezet als een atmosferische rustieke knallers die je lekker laten grooven op de beat.

Een invloedrijk album met een hoop gast vocalisten zorgt Bonobo voor een perfecte balans tussen instrumentaal en vocaal. De plaat bouwt rustig op gematigde intensiteit en bouwt uit tot een ‘levendig’ eindresultaat waar vreugde en warmte centraal staan. De subtiliteit die in de plaat is weggewerkt is onmogelijk om niet op te merken. Het creëert een overweldigende natuurlijke sound dat wanneer je je ogen sluit jezelf in een andere dimensie bevindt.

Eindbeoordeling: 4.3/5
4.3/5

Geef een antwoord